ماذا وراء عرض صور عمرو دياب على برج خليفة في دبي؟
يوميات المشاهير
ماذا وراء عرض صور عمرو دياب على برج خليفة في دبي؟
حملة مقاطعة MBC في رمضان 2022 تكتسح السوشيل ميديا والسبب… مسلسل!
سينما ومسلسلات
حملة مقاطعة MBC في رمضان 2022 تكتسح السوشيل ميديا والس...

بشكل مفاجئ شريف ادريس يعتزل الفنّ بسبب الكوابيس!

الجمعة، 11 مارس 2022
بشكل مفاجئ شريف ادريس يعتزل الفنّ بسبب الكوابيس!

شكّل اعتزال شريف ادريس صدمة لجمهوره ومتابعيه. وأعلن الفنان المصري اعتزاله الفن في منشور عبر حسابه على فايسبوك.

شكاوى بالجملة

كتب شريف إدريس "بعد 35 سنة سعي وتعب وشقي في الوسط الفني، قررت الاعتزال والابتعاد تماما وتغيير مسار حياتي".

وتابع "أي حد عنده فرصة سفر ليا هاكون شاكر ليه وده طلبي الوحيد، وده قرار أخدته بعد ما الامور وصلت في الوسط الفني لمرحلة عبثية وصلت اني بقيت بشوف بعض الزملاء بيشحتو الشغل علني علشان يشتغلوا".

وشكا من أن الاعمال التي تأتي لا تعطي الفنان حقه على المستوى المالي، ومن رغبة "الكاستينج دايركتور" في الحصول على نسبة من الأجر.

وروى تفاصيل احد المواقف التي حصلت معه، قائلاً "من اسبوع اتصل بيا حد قالي عايزين حضرتك بكره عندك تصوير في مسلسل كذا بس هتدفع عشره في الميه للكاستينج دايريكتور"، مضيفاً "كان هيجيلي جلطة بعد ماقفلت المكالمة ووافقت علشان انا محتاج اشتغل ومحتاج فلوس".

وتابع "بعد العمر ده مضطر ادفع علشان اشتغل فاتصلت واعتذرت… وطالما الشغل بقي بالشحاته..يبقي بلاش احسن"، معلناً أنه بات مديوناً.

ما هي اسباب اعتزال بعض النجمات الفنّ؟

كشف شريف أيضاً  أنه يمرّ بحالة اكتئاب، وأنه يحلم بكوابيس.

وختم "لو اتعرض عليا بطولات بعد البوست ده هرفضها لان البوست ده هو نهاية علاقتي بالمجال اللي اتربيت فيه ودرسته وعشت فيه كل تفاصيل حياتي".

ومن آخر اعمال شريف كان مسلسل "قصر النيل" الذي عُرض في شهر رمضان الماضي، وشارك فيه بدور "سيف الدين"الذي يُقتل بظروف غريبة  ويترك ابنته وهي طفلة صغيرة. والعمل الثاني، هو فيلم "انهاردة يوم جميل"، الذي لم يعرض بعد حيث من المقرر عرضه عبر شبكة OSN في 25 مارس الحالي.